RESORT WORLD KIJAL TERENGGANU | MENJANJIKAN KETENANGAN KEDAMAIAN DAN KEPUASAN PARA PENGUNJUNG | TEMPAT PENYU BERTELUR

by - Rabu, Oktober 17, 2018

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua...



Cheq sempoi sini!!! sudah lama Cheq Sempoi tak bersiaran. Sejak kebelakangan ni kesihatan agak terganggu la. Sekarang alhamdulillah sikit lepas jumpa doktor. Ok walaupun dalam kurang memuaskan Cheq Sempoi sempat pergi ke sebelah pantai timur. Terengganu kito... Mu tunggu aku datang!!!. ๐Ÿ˜

Waktu bertolak dengan menggunakan Bas Persiaran Go Genting Tour Ride To The Peak

Mungkin anda semua jugak sedang merancang percutian di Pantai Timur Malaysia?. Jom Cheq Sempoi cadangkan tempat peranginan popular di Pantai Timur Malaysia yang wajib pergi dengan keindahan pantainya yang tenang serta sangat memukau hati dengan sesuatu yang unik dan santai.



Chek in di reseption


Travel kali ni bertempat di Resort World Kijal, Terengganu yang sangat indah serta cantik pemandangannya. Paling Cheq Sempoi teruja ialah berpeluang menyaksikan kitaran kehidupan... apabila seangkatan penyu pulang ke pantai di Resorts World Kijal, Terengganu tempat Cheq Sempoi menginap. Woww!! sangat awesome pengalaman dan peluang baru dari pihak Awana Genting ni buat Cheq Sempoi sekeluarga.


Resorts World Kijal (dahulunya dikenali sebagai Awana Kijal) adalah benar-benar Syurga di Bumi dengan layanan kelas pertama. Untuk makluman anda... tempat-tempat persekitaran tersebut diberi sokongan oleh Resort World Kijal melalui pembersihan pantai tahunan Jabatan Perikanan.



Bilik Cheq Sempoi sekeluarga
Suite Premier
Dengan pantai yang berpasir halus murni di latar belakangnya, Resorts World Kijal menawarkan pemandangan yang agak indah dan romantis ke retret eko alam jauh dari hiruk-pikuk kota. Resorts World Kijal menawarkan pelbagai jenis bilik untuk memenuhi keperluan percutian serta keselesaan anda dan boleh menampung ratusan tetamu pada satu masa. Jika anda mencari beberapa privasi atau urusan romantis, Suite Premier ini pasti disyorkan; dengan tab mandi peribadi dan jakuzi luaran dengan akses langsung ke pantai.

Padang Golf & Tasik Kecil
Gelanggang Tenis
Gym

Di sini jom Cheq Sempoi berkongsi dengan anda apa yang boleh anda lakukan di Resorts World Kijal selain menikmati pemandangan hebat di sini. Mempunyai gym, gelanggang tenis dan kawasan Permainan Golf yang luas dengan sebuah tasik kecil yang hijau pemandangan mampu mengeluarkan aura positif bagi anda yang bermain sambil beriadah. Padang golf ini bukan sahaja terbuka kepada tetamu hotel tetapi juga mengalu-alukan tetamu berjalan kaki. Mereka yang suka bermain golf akan menghargai kenyataan bahawa padang golf kejuaraan 18-lubang Resorts World Kijal mempunyai setanding 72, dan terdiri daripada Palma dan Rimba Nines. Tetamu yang terlupa membawa peralatan golf mereka akan gembira kerana set golf tersedia untuk disewa. 


Antara aktiviti-aktiviti lain ;


๐Ÿ’ช Gym
๐ŸŽฏ Memanah
๐ŸŽพ Tenis
๐Ÿšต Berbasikal
๐ŸŽฃ Memancing
๐ŸŒ‘ Melihat kelip-kelip dibakau
๐ŸŒณ Menikmati durian (mengikut musim)

Aktiviti Telematch / Teambuilding

Resorts World Kijal boleh menampung kumpulan besar tetamu, dan oleh itu ia adalah lokasi yang sempurna untuk hari-hari keluarga atau teambuildings. Anda boleh meminta pihak resort untuk menganjurkan gim sayap yang menyeronokkan untuk hari keluarga atau program teambuilding anda. Mereka agak kreatif untuk datang dengan segala macam permainan yang menyeronokkan untuk anda mengambil bahagian. Bahagian yang terbaik? Pelancongan yang menyeronokkan boleh dilakukan di pantai.

Permainan Rakyat
Anda tidak akan berasa bosan dengan pelbagai jenis permainan yang ada. Anda boleh bermain boardgames gergasi yang ada dengan keluarga dan rakan-rakan anda semasa menginap di Resorts World Kijal tanpa sebarang kos sama sekali. Mereka mempunyai pelbagai jenis permainan nostalgia untuk anda memilih dari, permainan ular gergasi & tangga, teng teng dan catur gergasi.



Ingin berenang tetapi tidak berminat untuk merasa pasir di kulit anda? Merasa takut dengan gelombang kasar di pantai? Jom, pergi ke kolam renang besar di Resorts World Kijal. Kolam renang menyediakan persekitaran yang selamat untuk orang dewasa dan kanak-kanak untuk berenang santai.



Makan tepi laut suasana romantis di OASIS BEACH BISTRO (OBB)
Terdapat beberapa restoran inhouse di Resorts World Kijal, tetapi jika anda berada dalam mood untuk beberapa tempat makan yang romantis, hanya menuju ke Oasis Beach Bistro. Anda boleh meminta persediaan gazebo seperti dalam gambar di atas untuk menggembirakan orang yang anda sayangi. Menambahkan lagi romantis malam anda Live Band akan menghiburkan anda dengan yang tersayang.


Live Band
Seseorang mesti melakukan sesuatu semasa anda berada di Resorts World Kijal selain berjalan-jalan di sepanjang pantai menikmati matahari terbit. Tidak seperti pantai di Pantai Barat di mana anda hanya dapat melihat matahari terbenam, di sini di Pantai Timur, anda akan dapat melihat matahari terbit dari pantai dan ia adalah pemandangan yang menyegarkan dan mengasyikkan.



Terdapat banyak buaian gantung yang diikat ke pokok kelapa di sepanjang pantai di Resorts World Kijal. Ini adalah untuk keseronokan santai anda, jadi anda boleh mengambil kesempatan daripada buaian ini untuk berjemur atau hanya untuk menikmati kesegaran udara nyaman bau lautan luas sambil menikmati suasana sempurna untuk berehat di waktu malam juga, di bawah langit yang berbintang.



Penyu betina yang datang mendarat untuk bertelur

TURTLE WATCHING / MELAWAT PENETASAN PENYU ๐Ÿข๐Ÿข

Penyu adalah salah satu makhluk paling unik di bumi dan boleh didapati di semua perairan hangat dan sederhana di seluruh dunia. Kebanyakan penyu menjalani perpindahan yang panjang, sejauh 1400 batu, antara tempat makan mereka dan pantai di mana mereka bersarang. Penyu boleh dilihat di persiaran laut pantai di Terengganu, Malaysia, dan pantai persendirian di sepanjang Resorts World Kijal adalah salah satu daripada tempat mereka datang.

Pada dasarnya, tujuh spesies yang boleh didapati hari ini telah wujud selama lebih dari 100 juta tahun, sejak zaman dinosaur dan mereka menghadapi ancaman kepupusan dan sangat sukar untuk mencari habitat populasi untuk penyu kerana penyu jantan tidak akan kembali ke pantai. Hanya penyu betina yang akan kembali ke tempat bersarang yang sama di mana mereka dilahirkan dan bahkan kemudian, itu hanya bertujuan untuk meletakkan telur sahaja.

Apabila penyu betina datang ke pantai mereka menggali sarang di tanah dengan pedang belakang mereka, menanamkan telur mereka dan kembali ke lautan. Mereka muncul pada waktu malam, bergerak ke arah lautan dan kekal di sana, bersendirian, sehingga tiba masanya untuk mengawan. Musim mengawan biasanya pada bulan Mac-Oktober, bergantung kepada spesies dengan tempoh kehamilan 6-10 minggu. Penyu betina boleh menghasilkan antara 70-190 telur bergantung kepada spesies.


Pendaratan penyu biasa di sepanjang pantai peribadi Resorts World Kijal, terutama dari Mei-Oktober setiap tahun. Penyu boleh dilihat telur mereka pada waktu malam di sepanjang pantai di Resorts World Kijal, tetapi sekali lagi, itu semua tentang nasib. Jika waktu yang tepat dan anda kebetulan, anda akan dapat melihat penyu tersebut, tetapi jangan bimbang jika anda tidak melihat apa-apa di pantai sambil berjalan kaki di sepanjang pantai pada waktu malam. Resorts World Kijal mempunyai Hatchery mereka sendiri di mana telur penyu yang ditemui di sepanjang pantai di Resorts World Kijal dipindahkan supaya anak-anak penyu mempunyai peluang yang lebih baik untuk bertahan hidup apabila dibebaskan ke laut.

Penetasan ini adalah sebahagian daripada usaha Resorts World Kijal untuk menyebarkan kesedaran tentang penyu dan membantu untuk mengisi semula laut dengan penyu supaya tidak pupus selamanya. Telur penyu yang telah dikumpulkan di sini ditanam di dalam pasir dan biasanya menetas dalam kitaran 60 hari. pasir di mana sarang penyu menentukan kelamin penyu: di bawah 85 darjah Fahrenheit (30ยบC) adalah penyu jantan yang utama; di atas 85 darjah Fahrenheit (30ยบC) adalah penyu betina.


Telur penyu yang didemokan penanaman. Menguburkan telur penyu di dalam. Selepas menetas, anak-anak penyu mengambil masa selama seminggu untuk menggali diri mereka keluar dari sarangnya. Apabila anak-anak penyu sudah keluar dari telur mereka, mereka akan dilepaskan ke lautan dalam usia 3 atau 4 hari selepas menetas. Mereka dilepaskan berdikari serta bertahan hingga dewasa. Jika anda melawat penetasan semasa musim penetasan (antara Mei hingga Oktober), anda berpeluang dapat melihat / melepaskan anak-anak penyu kembali ke laut.



Berikut adalah sedikit tentang penyu ; 
๐Ÿข๐Ÿข๐Ÿข

Setiap 100 penetasan dikeluarkan, hanya satu atau dua penyu yang terselamat. Kadar kematian penyu sangat tinggi bukan sahaja disebabkan oleh pemangsa tetapi ia semata-mata bersifat hidupan liar di mana ia adalah mengenai survival yang paling kuat. Yang berkata, berhenti mencemarkan laut dan berhenti membeli telur penyu. Itu sahaja akan membantu dalam meningkatkan populasi mereka.

Terdapat sesuatu untuk semua orang di Resorts World Kijal, sama ada berbulan madu, pemain golf atau pencinta alam. Secara keseluruhannya, ia adalah tempat yang sempurna jika anda ingin berseronok dan berehat.
Ingin berehat? Untuk maklumat lanjut mengenai tempahan percutian di Resorts World Kijal, sila rujuk maklumat di bawah.

Resorts World Kijal
Tambah: Km 28, Jalan Kemaman-Dungun, 24100 Kijal, Kemaman, Terengganu.


Tel: (609) 864 1188
Faks: (609) 864 1688


You May Also Like

2 PEMBERI ULASAN

  1. bestnyer..banyak aktiviti yg boleh dibuat di Kijal ni kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye betul tu akak. Macam2 terutama tengok penyu bertelur.

      Padam