[ FOOD FESTIVAL ] TO CELEBRATE VISIT PAHANG YEAR AT RESORT WORLD GENTING

by - Ahad, Disember 10, 2017


Asalamualaikum dan salam sejahtera buat semua yang Cheq Sempoi kasihi...




Pengalaman membawa anak-anak makan yang Menyenangkan di Resorts World Genting, Coffee Terrace, amat memenuhi citarasa kami yang sukar dilupakan. masakan yang lazat di 6,118 kaki di atas paras laut? Sangat mengujakan kami. Sebaik melangkah masuk ke restoran buffet Resorts World Genting di Coffee Terrace. Kami terpegun dengan reka bentuk dalaman kontemporari yang diterjemahkan melalui unsur-unsur air, sayur-sayuran hijau dan warna coppery untuk mewujudkan suasana yang santai dan selesa. Masuk ke ruang makan utama yang luas, anda akan segera ditertarik ke enam dapur terbuka yang menakjubkan yang menempatkan barangan khasnya sendiri, mencipta masakan asli dan lazat. Di suatu sudut terdapat tempat yang menghidangkan enam makanan Asia dan Barat yang berbeza dari masakan tempatan Malaysia, Cina, Barat, Jepun dan Barat Asia. 



Pilihan dari makanan yang sihat dari negara Barat seperti salad sangat digemari dan jika anda ingin makanan Jepun, pelbagai hidangan Jepun seperti salmon mentah yang enak dan tempura lazat bersama-sama dengan mi udon, sup miso dan banyak lagi untuk menggembirakan dan memenuhi selera anda, yang hanya tersedia untuk makan malam.



Seterusnya, Cheq Sempoi ke dapur Asia Barat di mana anda boleh menonton tukang masak menyiapkan naans dan roti khusus dalam ketuhar Tandoori. Jangan lupa mencuba kari mentega panas pedas, mi pedas dan masakan India yang sedap, yang hanya untuk makan malam. 




Selesaikan lawatan dunia kuliner anda dengan hidangan pencuci mulut Nyonya Baba wangi yang disiram di atasnya dengan sirap gula aren, santan, kacang ginjal, dan sedikit daun hijau yang dimasak dengan kacang hijau kacang yang dinamakan cendol, pelbagai jenis kuih dan buah-buahan. Bilik-bilik juga disediakan untuk makan secara peribadi, yang boleh menampung sehingga 100 orang tetamu. Untuk pengalaman luar yang menyegarkan, teres luaran berfungsi sebagai tempat yang lebih santai dengan cahaya matahari yang cerah dan semulajadi, ia adalah tempat yang sesuai untuk minum petang dan santai-santai bersama kawan-kawan atau keluarga.

Coffee Terrace terletak di Lobby Lantai Genting Grand Hotel dan boleh menampung sehingga 668 pengunjung. 

Ops Hours : 

Sarapan Pagi Buffet 
7.00 pagi - 10.30 pagi

Makan Tengahari Buffet 
12.00 pagi - 2.30 petang 

Makan Malam Buffet 
5.00 petang - 9.30 malam 

Harga jualan Buffet :

Sarapan Pagi Buffet dari :
RM 41.00 nett (dewasa) ; 
RM 20.00 nett (kanak-kanak) 

Makan Tengahari Buffet : 
Mon to Fri : 
RM 42.00 nett (dewasa) ; 
RM 21.00 nett (kanak-kanak) 

Sat, Sun, Sch Hol dan PH : 
RM48.00 nett (dewasa) ; 
RM 24.00 nett (kanak-kanak) 

Makan Malam Buffet :
Sun to Thurs : 
RM 79.00 nett (dewasa) ; 
RM 39.00 nett (kanak-kanak) 

Fri, Sat & PH: 
RM 82.00 nett (dewasa) ; 
RM 41.00 nett (kanak-kanak)



TAHUN 2017, 
TAHUN MELAWAT PAHANG

Pesta makanan untuk meraikan Tahun Melawat Pahang di Resort World Genting (RWG) telah bersedia menyediakan makanan malam, hidangan perasmian di Coffee Terrace menyajikan hidangan asli yang menyerlahkan warisan negeri Pahang pada 29 November 2017 yang lalu. 


Negeri Pahang yang mempesonakan termasuk hidangan makanannya dan warisan artifaknya yang kaya di negeri pesisir timur ini amat bermakna dan mencuba hidangan asli yang unik. Tetapi anda tidak perlu pergi ke Pahang untuk menikmati hidangan tradisional seperti Ikan Patin Tempoyak, atau Nasi Kebuli (beras yang dimasak dengan minyak kelapa yang dicampur dengan ayam atau kambing, kismis, zaitun, cengkih dan sereh). Hidangan ini termasuk dalam hidangan buffet mewah di Coffee Terrace Genting Grand, Resorts World Genting sebagai sebahagian daripada promosi makanan Pahang bermula dari 8 hingga 17 Disember 2017. 

Bertemakan "rasa Darul Makmur, Hogoh Pahang!" promosi makanan diadakan bersama dengan Lawatan Pahang Tahun 2017 & 2018. Satu acara pentingnya dalam kalendar Negeri meraikan kejayaannya sebagai destinasi percutian popular yang telah menarik lebih dari dua juta pelancong dari seluruh dunia tahun ini sahaja. Seperti Resorts World Genting yang terletak di Pahang.

Dengan promosi buffet yang diadakan di Coffee Terrace akan mempamerkan hidangan Pahang asli yang lazat oleh Chef Tan Hang, Chef Eksekutif Genting Grand, dan chef Sous, Chef Wino Wong. Untuk majlis khas ini, para chef bercita-cita untuk tetap berpegang teguh pada intisari makanan tradisional Pahang untuk menyampaikan hidangan yang asli "Rasa Darul Makmur, Hogoh Pahang!". Untuk mencipta semula suasana Pahang yang unik, artifak dari Muzium Persekutuan Pekan menikmati kebanggaan tempat di Coffee Terrace dari Yang Berhormat Dato 'Ahmad Farid bin Abdul Jalal, Pengarah Lembaga Muzium Negeri Pahang. Empat belas artifak asli dari muzium akan dipamerkan, termasuk cetakan tradisional yang digunakan untuk membuat kuih (snek berukuran gigitan) dan pelbagai peralatan dapur.

Makanan, adalah tumpuan utama, dan menurut chef, terdapat beberapa hidangan yang hanya perlu dicuba oleh pengunjung yang di antaranya adalah Ikan Patin Tempoyak dan Nasi Kebuli yang terkenal, Sambal Hitam (hidangan panas yang dibuat dengan sayur-sayuran dan rempah-rempah) dan Daging opor (hidangan daging dimasak dan direbus dalam santan) untuk hidangan yang memuaskan. Chef mencadangkan pencuci mulut seperti Puding DiRaja atau Royal Pudding, pencuci mulut yang dikatakan pernah dikhaskan hanya untuk royalti. Puding DiRaja yang resepinya diperbuat dari pisang, ceri, prun dan kacang methew adalah hidangan utama negeri Pahang. Ia kemudian dijala mas, warna emas yang diperbuat daripada kuning telur itik dan gula. Hidangan ini, bagaimanapun, adalah hanya beberapa daripada banyak hidangan tradisional yang ditampilkan pada hidangan buffet yang menjanjikan pelbagai dan nilai untuk wang. 

Makanan pembuka seperti Keropok Lekor, Keropok Ikan, Keropok Udang, dan salad seperti Kerabu Daging, Kerabu Pucuk Paku, dan Kerabu & Taugeh juga disediakan untuk memberi idea tentang apa yang dialami oleh orang-orang di Pahang. Terdapat dua pilihan sup Tulang Rusuk dan Sup Kambing Berempah, manakala di Caring Station, dinner anda dapat menikmati Ayam Golek Bermadu dan hidangan utama Kambing Bakar.


Masakan panas utama yang merangkumi Daging Singgang, Gulai Lemak Siput, Gulai Asam Rong, Udang Sambal Petai, Udang Lemak Cendawan Tiram, dan Hati Ayam Kacang Panjang Sambal. Selain Pudding DiRaja, pilihan termasuk Kueh Lompat Tikam, Sira Labu dan Pengat Nangka. Coffee Terrace yang terkenal dengan kepelbagaian buffetnya, mempunyai konsep dapur terbuka dan lazimnya menyajikan lima masakan, iaitu Flavors of Malaysia, Chinese, Western Japanese, dan Western Asian.  

Terdapat juga kawasan al fresco untuk mereka yang ingin menikmati pemandangan gunung yang indah semasa makan malam. Makan tengah hari buffet di restoran disediakan dari pukul 12 malam hingga 2.30 petang, sementara makan malam bufet disajikan dari jam 5 petang hingga 9.30 malam. 

Untuk mendapatkan maklumat lanjut :

Sila hubungi +603 2718 18

 atau 

lawati alamat sesawang dibawah

You May Also Like

2 PEMBERI ULASAN

  1. Waahhhh....menarik dan tertarik... Masakan tradisional Pahang memang sedap

    BalasPadam
  2. Wah.. Meleleh air liur nengoknya.. Puas hati makan nie..

    BalasPadam