DATUMCORP LANCAR KEMPEN #DATUMHOMESFORALL" PEMAJU PERTAMA MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB SOCIAL KORPORAT

by - Isnin, Oktober 15, 2018

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

๐Ÿ“ท Media Selangor
Baru-baru ini | 6 Oktober 2018 Cheq Sempoi berpeluang menghadiri satu majlis menandatangani memorandum persefahaman antara Datumcorp International Sdn Bhd dan Epic Homes serta pelancaran Datum Homes For All bertempat di Datum Galleria, Taman U-Thant, Ampang Hilir, Kuala Lumpur.



Majlis yang diadakan sangat meriah sekali dengan kehadiran ramai tetamu yang terdiri daripada pemilik kediaman dan pelabur. Majlis disempurnakan oleh YAB Dato' Menteri Besar Selangor, YAB Tuan Haji Amirudin Shari, dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) DatumCorp, Shytul Shahryn Mohamad Shaari yang turut melancarkan kempen berkenaan.

Kempen #DatumHomesforAll bertujuan untuk mengukuhkan pembangunan komuniti DatumCorp melalui dua objektif iaitu :

  • Pertamanya adalah dengan mempertingkatkan kesedaran dalam kalangan masyarakat berhubung dengan sumbangan komuniti Orang Asli kepada negeri Selangor. Ini merupakan inisiatif tanggungjawab sosial korporat DatumCorp yang diperkenalkan melalui permainan mudah alih Datum Tap yang mana ia merupakan pertama seumpamanya di Malaysia.
  • Kedua pula adalah dengan meningkatkan pemilikan kediaman dan pelaburan di Datum Jelatek melalui empat pakej khas unik sebagai meraikan pelancaran inisiatif tanggungjawab sosial korporat pertamanya bagi membolehkan pelabur dan bakal pemilik kediaman ditawarkan dengan lebih nilai apabila memilih menjadi sebahagian daripada komuniti Datum Jelatek.



Pakej tersebut ialah The Voyager Pack, Wealth Boost Pack, Blooming Pack and Pro-CPack yang mana ia direka untuk memenuhi keperluan unit para pembeli individu. Majlis tersebut menyaksikan pemeteraian MoU antara CEO DatumCorp International Shytul Shahryn Mohamad Shaari, dengan Presiden Epic Society, John-Son Oei.

Turut dilancarkan adalah permainan pertama Datum Tap yang memberi peluang kepada pemain untuk membantu komuniti Orang Asli melalui bermain permainan melalui telefon pintar sementara berpeluang untuk memenangi hadiah yang ditawarkan. EPIC Society merupakan organisasi bukan berorientasikan keuntungan yang memberi tumpuan terhadap usaha mendirikan rumah kepada komuniti Orang Asli yang kurang mendapat perhatian. Berdasarkan fakta daripada UNDP, 34% daripada Orang Asli hidup secara proaktif, bersamaan dengan 1/3 daripada keseluruhan populasi. Rumah merupakan perkara yang sangat penting kepada Orang Asli, yang mana ia sangat berkaitan dengan identiti mereka, peluang pekerjaan komuniti dan tanah. Membantu keluarga untuk memilik rumah, bakal membantu keluarga melepasi kitaran kemiskinan.



John-Son Oei berkata, "kami berasa terharu apabila diberi untuk bekerjasama dengan DatumCorp menerusi kempen CSR mereka. Ternyata Datum Tap muncul sebagai sebuah gamification yang tempat bagi menyampaikan dan menjayakan matlamat kami dalam membudayakan komuniti Orang Asli. Umum mengetahui permainan telegon bimbit kebiasaannya adalah untuk bersuka ria dan mungkin untuk memenangi hadiah. Namun begitu, Datum Tap bergerak seiring dengan hasrat bagi memenuhi kehendak komuniti dan secara tidak langsung memndidik masyarakat mengenai komuniti Orang Asli".

Selain itu, komuniti Orang Asli menjadi pemenang dan menjadi bintang di dalam kempen berkenaan - ini bermakna lebih ramai orang akan menyedari betapa pentingnya peranan mereka yang merupakan sebahagian daripada bangsa yang kaya dengan seni serta warisan budaya.


Permainan Datum Tap merupakan permainan mudah alih yang unik dan ia boleh dimuat turun dengan iOS dan platform Android. Ia membenarkan pemain mengumpul planks dengan bermain telefon pintar bagi membina rumah maya untuk komuniti Orang Asli. 

Para peserta yang berminat untuk menyertai permainan tersebut memilih 'Like' Datum Jelatek Facebook Page, log masuk di dalam aplikasi mudah alih dengan authentik akaun Facebook yang mana ia boleh menang dalam permainan dengan memenangi ganjaran maya untuk merebut hadiah utama dan hadiah mingguan.

Pada akhir kempen tersebut iaitu pada bulan Januari 2019 DatumCorp akan berubah menjadi rumah maya kepada rumah sebenar bagi sebahagian daripada keluarga Orang Asli dengan bantuan daripada EPIC Homes. 


Hadiah mingguan bagi pemain ialah Huawei P20 Pro (13 unit untuk dimenangi) dan hadiah utama yang akan diumumkan pada Januari 2019, berupa pakej melancong ke Osaka, Jepun selama 6 hari 5 malam. Hadiah mingguan pula akan diumumkan setiap hari Ahad manakala pemenang utama akan diumumkan pada 12 Januari 2019 seiring dengan majlis peringkat akhir syarikat tersebut.


Datum Jelatek terdiri daripada DatumCorp International yang memiliki nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM1.2 Juta itu merupakan projek pembangunan bersepadu transit yang melibatkan nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM1.2 Juta".

Untuk maklumat lanjut, Datum Jelatek sila hubungi link :

Atau

FB :
DatumJelatek

Klik Datum Tap untuk Google Play

You May Also Like

31 PEMBERI ULASAN

  1. Bagus ye projek ni sebab membela kebajikan orang Asli. Siap ada game lagi. Hadiah dia menarik pula tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye betul tu Ana bagus sangat. Kita pun selama ni tak terpikirkan. Biasa dia utamakan Bumiputra atau Non Bumiputra. Pertama kali satu2nya sebuah Syarikat yg mengutamakan orang asli. Terbaik lah.

      Padam
  2. Projek ni sepatutnya diteruskan ditempat lain pula untuk membela kebajikan orang asli ni. Game Datum tu kinah pun rajin main mana la tau bolh menang handphone sebijik hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Kinah. Lps ni semoga ada NGO atau Syarikat2 tampil seperti Datum Homes membina lbh byk rumah utk org asli. Mereka jugak ingin hidup selesa.

      Padam
  3. Unik pula nama company Datum ni. Bagus kalau ada Csr projek ni untuk membela nasib mereka yg kurang bernasib baik. Bersyukur kita hidup sekarang ni berbanding mereka....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye unik nama Syarikat ni. Lepas tu siap buat satu aplikasi game mudah yang sgt menghiburkan. Dan mendapat ganjaran hadiah yg sgt menarik dan lumayan.

      Padam
  4. cute kartun org asli dlm games tu. ha ha ah ha...
    elok la. membangunkan komuniti org asli. bantu mereka.
    tapi ciri2 mereka tu mesti dikekalkan. identiti diorang adalah identiti kita.
    tak boleh dimajukan secara total :) pndpt aida la.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cute dan sangat best main. 13 tel bimbit utk dimenangi setiap minggu dan hadiah utama ke Osaka Jepun. Jom download Datum Tap sangat mudah utk bermain.

      Padam
  5. good info dan dapat tambah pengetahuan am ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kak Lily atas komen yg diberikan. ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

      Padam
  6. Pergh bagus giler datum corp lancarkan permainan ni..main bina rumah untuk orang asli..setuju sangat cara macam ni. Lepa sbina, dapat pulak hadiah bagi yang bertuah..terbaikla..rasa nak install sekrg..ehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Install nadia best sgt dan mudah. Selama 13 mgg akan dpt hset dari pemilihan secara rawak mana tahu kot ada rezeki kita. Insyallah.

      Padam
  7. Baguslah usaha Datum Corp ni. At least dengan adanya Datum Tap ni, masyarakat akan lebih hargai orang asli dan golongan ini juga akan rasa dihargai walaupun cuma permainan dalam games. Nanti suruh husband install, dia suka main games..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Install auni best sgt dan mudah. Selama 13 mgg akan dpt hset dari pemilihan secara rawak mana tahu kot ada rezeki kita. Insyallah.

      Padam
  8. satu inisiatif yg bagus dari datum corp . memberi kesedaran kepada org ramai tentang orang asli.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye betul... selama ni tk pernah pun dgr kemudahan yg sebegini ditawarkan utk org asli. Tk pernah terpikir. Terbaik lah syarikat Datum.

      Padam
  9. Bagus la ada pihak yang buat acara kesedaran macam ni. Memang Komuniti Orang Asli harus di beri perhatian sebab jasa mereka. idea game dan menang hadiah tu menarik. Tak sabar nak tengok hasil rumah yang akan di bina tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye betul...akak setuju gan Diah selama ni tk pernah pun dgr kemudahan yg sebegini ditawarkan utk org asli. Tk pernah terpikir. Terbaik lah syarikat Datum.

      Padam
  10. Nampak meriah sekali event ni.. Bagus ketengahan Masyarakat Orang Asli ni bagi pendedahan kepada mereka mengenali dunia luar.

    BalasPadam
  11. Bagus lah apps ni dapat mengetahui masyarakat org asli dan sekaligus menjaga kebajikan diaorang

    BalasPadam
  12. Good job Datum , kita pun jarang nak amik kesedaran tentang kebajikan orang asli ni huhu

    BalasPadam
  13. Cantiknya bangunan tu ada jambatan kat tengah tu hehehehe bestnya kat mana ni nak juga lah pergi hehehehe just tengok jer lah nak masuk tak siap lagi wakakkakaka....

    BalasPadam
  14. Semoga program seperti ini diteruskan sampai bila-bila dan dapat membantu golongan orang asli untuk meningkatkan kehidupan dan martabat mereka.

    BalasPadam
  15. Kte suka kak program2 camni tambahan lak ada kesedaran tentang masyarakat kaum asli

    BalasPadam
  16. bagusnya! jarang kita dengar ada program macam ni. syabs buat pemaju semoga dipermudahkan seglanya

    BalasPadam
  17. I love how this project able help the Orang Asli and many program that been done in datum Tap.

    BalasPadam
  18. Bagus sangat projek ni. patut negeri dan tempat lain pon ada jugak projek macam ni kan.

    BalasPadam
  19. bagus projek Datum ni I harap dengan usaha dan inisiatif ni dapat lah membantu golongan yang memerlukan syabas dan tahniah

    BalasPadam
  20. one great project done by them and i like their apps. lolz.. got mini game to play and win interesting prizes!!!

    BalasPadam
  21. project datum ni mmg bagus. pastu siap ada apps lg tu. mana ada project perumahan buat apps lg kan. mmg unique betul ;)

    BalasPadam
  22. terbaik dan best aplikasi Datum Tap ni...jom menang!

    BalasPadam