MEMAHAMI SERTA MEMILIKI SKIM PERLINDUNGAN INSURANS DAN TAKAFUL

by - Ahad, Januari 21, 2018


Insurans adalah pemindahan risiko daripada seorang individu seperti anda, atau sebuah organisasi, seperti syarikat anda, kepada syarikat insurans. Anda atau syarikat anda akan dikenali sebagai pemegang polisi. Syarikat insurans akan menerima bayaran daripada anda dalam bentuk premium dan sekiranya anda mengalami sebarang kerugian atau kerosakan, syarikat insurans akan membayar pampasan kepada anda. 

Takaful adalah pelan perlindungan berdasarkan prinsip Syariah. Dengan mencarum sejumlah wang ke dalam dana takaful dalam bentuk caruman penyertaan (tabarru), anda memeterai kontrak (aqad) bagi membolehkan anda menjadi seorang peserta dengan bersetuju untuk saling membantu antara satu sama lain, sekiranya salah seorang peserta mengalami kerugian yang ditetapkan. 





Kontrak insurans atau takaful adalah atas prinsip penuh percaya mutlak . Oleh itu, anda sebagai pemegang polisi atau pelan haruslah mendedahkan semua maklumat penting yang diperlukan. Sekiranya anda gagal mendedahkan maklumat berkenaan, polisi atau pelan anda mungkin tidak sah dan anda tidak akan dilindungi ke atas sebarang kerugian atau kerosakan.

Selain itu, di bawah pelan takaful, anda boleh menikmati perkongsian lebihan daripada dana takaful, berdasarkan hibah yang telah dipersetujui sekiranya anda tidak membuat sebarang tuntutan sepanjang tahun tersebut.



Medical Card terbaik Malaysia!!
Sudah tentu AIA Public Takaful

Apakah kelebihan AIA Public Takaful?
AIA Public Takaful adalah keputusan terbaik untuk diri anda dan keluarga anda. Orang bijak pasti bijak memilih. Sebab-sebab utama wajib ada Takaful sebagai langkah bijak dalam pengurusan kewangan adalah satu-satunya harta peninggalan untuk anak-anak dan keluarga kita. Jika anda masih belum mempunyai apa-apa perlindungan boleh baca artikel-artikel di bawah sebagai bukti ;

1. http://m.utusan.com.my/berita/nasional/tahap-kesedaran-perlindungan-8232-insurans-rendah-1.290371

2. https://m.malaysiakini.com/news/338405

3.https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1750641964956795&id=100000330243829

4. https://youtu.be/hXG9_hykrLE

5. https://youtu.be/-9O0tAlxLOo


Jika berlaku seperti masalah-masalah di atas bagaimana?. Pendatang semakin ramai ke negara kita, mahu kah anda berhimpit-himpit dengan mereka atau setaraf mereka memenuhi kepadatan hospital atau klinik Kerajaan? Tentu tidak, bukan??. Kita boleh membuat pilihan yang lebih terbaik. Oleh itu dengan kemudahan Pelan 3 dalam 1 AIA Public Takaful memberikankan anda keselesaan yang sebenar :


1. Manfaat Perlindungan
>meninggal dunia atau lumpuh akibat penyakit kritikal.
Pembayaran sehingga RM100,000
>menghidap 1 dari 36 penyakit kritikal.
Pembayaran RM100,000
>meninggal dunia atau lumpuh akibat kemalangan.
Pembayaran penuh RM100,000

2. Manfaat Perubatan - (2 pilihan pelan)
i) Medical Card Standalone
ii) Medical Card pampasan & simpanan

>bilik hospital RM150 sehari maksimum.
>had perubatan tahunan RM100,000 maksimum.
>had perubatan seumur hidup. NO LIMIT
>Elaun hospital (wad biasa) RM100 sehari.
>Elaun hospital (ICU) RM300 sehari.
>tanpa tunai - hanya bawa kad perubatan A-Plus Medical anda.
>tidak berkongsi had tahunan.
>had tahunan yang tinggi bermula dari RM100,000 sehingga RM1.5 Juta.
>tiada cas ko-takaful
>kaunter khas untuk kemasukan hospital.



3. Simpanan Dan Pelaburan
>pelaburan didalam Islam dan dana ekuiti.
>anggaran 30 tahun- simpanan RM100,000.


Pelan perlindungan perubatan AIA Takaful sangat fleksibel dimana anda boleh menyertai mengikut keperluan anda. Boleh menyetai pelan perlindungan perubatan secara standalone atau sebagai rider kepada polisi Takafulink. Anda juga boleh memilih pakej yang bersesuaian dengan peringkat kehidupan anda. Dari pakej individu sehingga pakej keluarga, semuanya ada untuk pilihan anda.

Menarik bukan? YA, sementara anda masih mampu dan sihat, inilah masanya yang sesuai. Untuk maklumat lebih lanjut, boleh terus menghubungi saya (free quotation & consultation).


Atau 

You May Also Like

1 PEMBERI ULASAN