Persatuan Dyslexia Antarabangsa (IDA) | Kini Di Malaysia | Pusat Pendidikan Altuz Academy | Pilihan Utama Ibu Bapa

by - Jumaat, Ogos 03, 2018

Assalamualaikum dan salam sejahtera, 
Hai Cheq Sempoi here...

Baru-baru ini Cheq Sempoi berpeluang bersama dua orang doktor pakar dalam bidang terapi bahasa akademik terlatih AOGPE pertama dari Malaysia. Untuk makluman semua Cheq Sempoi juga mempunyai seorang anak OKU (orang kurang upaya) fizikal. Jadi memang Cheq Sempoi sudah biasa bersama anak-anak OKU fizikal. Tetapi untuk kali ini Cheq Sempoi berpeluang bersama dan mempelajari tentang kanak-kanak OKU berkaitan otak. Lebih jelas lagi kanak-kanak yang mengalami dyslexia. 




Apa itu dyslexia?

Dyslexia adalah sejenis kecacatan otak kurang upaya pembelajaran. Pengesanan awal memberi peluang kepada kanak-kanak dyslexia untuk berkembang ke potensi yang lebih baik. Kegagalan mengatasi masalah tersebut boleh menjadi lebih teruk. Dan paling menyedihkan anak-anak dyslexia ditolak oleh pihak sekolah, yang takut mereka akan menjejaskan gred dan prestasi keseluruhan sekolah. Sudah menjadi tanggungjawab penting ibu bapa untuk mencari langkah-langkah penyelesaian bagi memastikan anak-anak dyslexia mereka dapat belajar membaca dengan mahir untuk memastikan kualiti hidup mereka di masa akan datang.


Dr. Choy Su Ling - Pengasas Altuz Academy



ORTON-GILLINGHAM ADALAH SUATU PENDEKATAN RUJUKAN GLOBAL UNTUK PENINGKATAN KESENIAN DYSLEXIA DI MALAYSIA

Dengan rasa tanggungjawab bagi permasalahan anak-anak dyslexia. Pendekatan Orton-Gillingham, berasaskan keterangan yang distrukturkan untuk mengajar membaca dan diiktiraf oleh Persatuan Disleksia Antarabangsa (IDA), kini boleh didapati di Malaysia dengan pembukaan Altuz Academy, sebuah pusat pendidikan utama untuk intervensi dyslexia. Semua Ahli Bahasa Akademik di akademi menerima latihan yang praktikum yang diawasi oleh Akademi Orton-Gillingham Practitioners and Educators (AOGPE) dan IDA. 


"Ini adalah pendekatan yang penting dengan pengawasan dan akauntabiliti. Pakar-pakar pemulihan, pendidik dan guru yang bekerja dengan pelajar-pelajar dyslexia diselidik, terlatih dalam latihan Literasi berasaskan pendidikan komprehensif, diakui oleh organisasi antarabangsa dan tempoh praktik yang diawasi. Harus ada perkembangan profesional yang berterusan demi anak-anak untuk mereka bekerjasama," kata pengasas Altuz Academy, Dr Choy Su-Ling. 

Dr Choy, bersama pengurus pusat Yap Jo Ling, mencipta sejarah dalam masyarakat dyslexia antarabangsa dengan menjadi dua ahli terapi bahasa akademik terlatih AOGPE pertama dari Malaysia. Mereka akan terus diperhatikan dan diaudit oleh AOGPE untuk memenuhi dan mengekalkan standard pengajaran yang tinggi.





Pendekatan Orton-Gillingham dibangunkan pada tahun 1920 oleh Dr Samu seorang doktor yang pertama kali mengenal pasti dyslexia, bersama dengan Anna Gillingham, seorang guru dan ahli psikologi. Pendekatan ini disokong lebih 100,000 kajian saintifik selama lebih dari 70 tahun yang membuktikan bahawa kaedah membaca mesti merangkumi lima prinsip utama yang penting iaitu : 
  • Kesedaran phonemik
  • Fonik sistem matik 
  • Kelancaran 
  • Perbendaharaan bahasa
  • Pemahaman


Otak anak-anak dyslexia bekerja berbeza dari kanak-kanak biasa. Dan oleh itu, mereka memerlukan teknik mengajar yang berbeza. Mereka memerlukan lebih banyak rangsangan. Adalah penting bahawa kanak-kanak dyslexia didiagnosis dengan betul dan terdedah kepada kaedah pengajaran yang sesuai, terutamanya semasa peringkat awal persekolahan. Campur tangan awal adalah penting untuk seorang kanak-kanak belajar menangani kecacatan pembelajarannya. Dyslexia mungkin menjejaskan keupayaan pembelajaran kanak-kanak untuk membaca atau mengira (gangguan dyscalculia atau matematik) misalnya, tetapi itu tidak bermakna dia tidak mempunyai kecerdasan. Mereka juga boleh menjadi mampu dan cerdas seperti anak-anak lain.



Membetulkan masalah bacaan kanak-kanak dyslexia merupakan tanggungjawab penting bagi ibu bapa agar memastikan mereka tidak tertinggal dalam persekolahan serta anak-anak mereka dapat membaca dengan mahir serta kualiti hidup mereka terjamin. Semoga perkongsian Cheq Sempoi dapat dikongsi dan dimanfaatkan pada kita semua.


Untuk maklumat lanjut :


Altuz Academy
Unit 9, Level 3, Block A
Jalan Solaris, Solaris Mt Kiara
50480 Kuala Lumpur

Tel No : 03-2389 2265

Open : Hour 9.00 am - 18.00 pm



You May Also Like

0 PEMBERI ULASAN