Filem 'MALAY REGIMENT' Tersimpan Semangat PATRIOTIK KEMERDEKAAN Yang Kekal Abadi

by - Selasa, September 12, 2017

Salam Kemerdekaan buat semua...Follower Cheq Sempoi,

Maaflah buat semua sebab agak terlewat Cheq Sempoi keluar bersiaran tentang Filem terbaru sempena hari kemerdekaan 31 Ogos 2017 yang ke 60 baru-baru ini. Filem 'Malay Regiment' yang baru saja ditayangkan di seluruh pawagam sekarang sangat memberi semangat kemerdekaan yang mendalam buat Cheq Sempoi sekeluarga. Jom kita saksikan sedikit sedutan Filem 'Malay Regiment' yang pasti menarik minat semua ke pawagam.
Sedutan Filem 'MALAY REGIMENT'

Tun Abdulah Ahmad Badawi
Mutiara Kata Seorang Tokoh
“… Sesungguhnya, segala kejayaan yang

dicapai hari ini ditunjangi oleh usaha

dan pengorbanan pejuang-pejuang kita

yang terdahulu…
Tun Abdul Rahman telah berjuang
bagi mencapai kemerdekaan,
 Tun Abdul Razak berusaha gigih bagi
Membawa pembangunan,
 Tun Hussein Onn memerah keringat bagi
memupuk perpaduan rakyat dan..
 Tun Dr. Mahathir telah menentang

arus bagi mencipta pemodenan.

Mereka sebagai pemimpin kita bersama

rakyat sekalian telah membawa Malaysia

ke tahap ia berada hari ini…”

“Sesungguhnya, bagi melaksanakan Rancangan
Malaysia Kesembilan, kita perlu melipatgandakan..


~ Tun Abdulah Ahmad Badawi ~


SINOPSIS FILEM

'Kematian Kita Hari Ini Adalah Untuk Kehidupan Waris Kita Hari Esok' 
Filem arahan Dato’ Jurey Latiff Rosli mengenangkan perjuangan serta jasa anggota perajurit dalam mempertahankan tanahair dari ancaman komunis. 

Filem ini diangkat dari kisah sebenar pada 16 April 1976 dan 15 Julai 1946 semasa Ops Kota Gubir I & II yang mana pasukan keselamatan dari unit 17 RAMD telah menggempur beberapa kem pengganas komunis di sempadan Malaysia-Thai berhampiran Gubir di Kedah. Dalam operasi kedua menyaksikan Kapten Zainal bin Abd Rashid telah gugur selepas berjaya membunuh tiga orang pengganas komunis. Operasi tersebut telah berjaya membunuh 6 daripada 15 pengganas komunis selain berjaya merampas pelbagai               jenis senjata dan bom.

 Filem ini mengandungi mesej tersirat yang ingin disampaikan bahawa orang Melayu sanggup mati berjuang walaupun kemakmuran keamanan dan kemewahan juga akan dirasai oleh bangsa-bangsa lain. Inilah semangat Melayu sebenar-benarnya yang mahu ditonjolkan menjadi contoh dalam memastikan keharmonian dan keamanan terjamin  untuk semua rakyat hidup bersama-sama.

Filem ini juga memaparkan babak di mana satu keluarga Cina diselamatkan ketika dibelasah komunis. Komunis kemudiannya membunuh keluarga Cina tersebut meninggalkan anak perempuannya yatim piatu lalu diambil menjadi anak angkat 
kepada keluarga tentera.

Ia juga turut memperlihatkan sudut pandangan salah seorang komrad mempersoalkan tentang apakah yang diperjuangkan komunis sebenarnya. Komrad tersebut berpendapat perjuangan untuk bangsa Cina bukan dengan bertempur dan mati tetapi adalah dengan menguasai ilmu dan ekonomi. Komrad tersebut merasakan doktrin komunis adalah sia-sia lalu mengambil keputusan untuk lari sambil menyorokkan senjata-senjata komunis.

Selain itu, filem ini juga menonjolkan adegan-adegan pencarian waris-waris pejuang dalam mengetahui lebih lanjut tentang kisah perjuangan para parajurit ini. Kisah datuk-datuk mereka telah menginsafkan mereka semua sehingga membuatkan mereka berbangga menjadi sebahagian daripada waris pejuang yang mempertahankan tanahair 
dari ancaman komunis.

Wira-wira ini seharusnya terus diingati dan diangkat sebagai “HERO” yang bertanggungjawab menjadikan Negara Malaysia berada dalam keadaan aman damai 
dan harmoni pada hari ini.


GAMBAR-GAMBAR SEKITAR MAJLIS PELANCARAN FILEM BERSAMA 
BEBERAPA PELAKON YANG MEMBINTANGI FILEM TERSEBUT
Bersama Hero yang membawa peranan 
sewaktu muda dan setelah bersara
Antara Artis yang hadir bagi memeriahkan 
Hari Perlancaran Filem

Gambar Sekitar Majlis Pelancaran
Suasana Sebelum Masuk Panggung
Macam mana, bila sudah tengok sedutan filem 'Malay Regiment' dan sinopsisnya?? bestkan dan semangat kemerdekaan kecintaan pada Negara mula membara, walaupun kita tidak melalui zaman tersebut. Oleh itu jom kita bawak anak-anak kita rasai zaman tersebut dengan menonton 'MALAY REGIMENT' di pawagam berhampiran.

SAKSIKAN

 'FILEM MALAY REGIMENT' 
SEBAGAI TANDA SOKONGAN KITA TERHADAP PERAJURIT 
YANG TELAH TERKORBAN DEMI AGAMA, NEGARA TERCINTA, NUSA DAN BANGSA DI ATAS NAMA KEMERDEKAAN. 

~ SELAMAT MENONTON ~



You May Also Like

13 PEMBERI ULASAN

  1. Nice post! I'm sure it was a great movie.

    BalasPadam
  2. Perkongsian yang sangat baik dan lahir dari hati. keep It Up Cheq Sempoi... Good Luck

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih leya. Semangat dr group propa rangers yg byk bg petunjuk.

      Padam
  3. Indeed a really meaningful movie, just the right theme for our Merdeka celebration. I wished I could watch the movie, too. Hope it will be available on DVD soon.

    BalasPadam
  4. I actually knew about this movie, at the billboard, next to the highway. You have no idea how much love I have for movies that is based on the real-life events.

    http://panphila.blogspot.my

    BalasPadam
  5. Filem yang membawa kita merasai kepayahan nenek moyang kita dalam mempertahankan tanah air.. Memang wajib tonton ni

    BalasPadam